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바둑십계명(圍棋十訣) - Classical Ten Commandments
- 탐부득승(貪不得勝) : 욕심을 부려서는 이기지 못한다.
- 입계의완(入界宜緩) : 적의 세력권에 들어갈 때는 깊이 들어가지 마라.
- 공피고아(攻彼顧我) : 적을 공격하기 전에 먼저 나를 돌아보라.
- 기자쟁선(棄子爭先) : 돌을 버리는 한이 있더라도 선수를 잡아라.
- 사소취대(捨小就大) : 소(小)를 버리고 대(大)로 나아가라.
- 봉위수기(逢危須棄) : 위험을 만나면 모름지기 버려라.
- 신물경속(愼勿迅速) : 부디 경솔하거나 빨리 두는 따위를 하지 마라.
- 동수상응(動須相應) : 행마(行馬)를 할 때는 이쪽 저쪽이 서로 호응되게 하라.
- 피강자보(彼强自保) : 상대가 강하면 내 말을 안전하게 보강하라.
- 세고취화(勢孤取和) : 세(勢)가 외로우면 화평을 취하라!
현대판 십계명 - Modern Ten Commandments
- 유리한 곳을 찾아 전투를 잘 해야 고수가 된다.
- 공격하려면 상대의 근거를 빼앗아라.
- 상대가 손빼면 상대의 손뺀 곳을 두어라.
- 부드러움이 강함을 이긴다 - 공격보다는 먼저 인내하고 지켜라.
- 상대의 기(氣)를 꺾으려면 상대의 요석(要石)을 잡아라.
- 무리한 침입은 공격으로 제압하라.
- 두점머리는 무조건 두들겨라.
- 4선 밀어주지 마라 - 바둑 진다.
- 속임수를 피하려면 축(逐)을 읽어라.
- 손 따라 두지마라 - 매수마다 손뺄 수 있는가 생각하라!
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일반격언 - Proverbs for all situations
- 상대에게 좋은 곳은 내게도 좋은 곳. Your opponent's good move is your good move.
- 적의 급소는 나의 급소. The opponent's vital point is my vital point.
- 좌우동형 중앙에 수 있다. Play on the point of symmetry.
- 뒷손질 필요한 행마는 하지 마라. Beware of going back to patch up.
- 격언이라고 무조건 따르지 마라. Don't follow proverbs blindly.
- 잘모르겠으면 손빼라. When in doubt, Tenuki.
- 손빼는 것도 수단이다. Tenuki is always an option.
사활격언 - Life and death proverbs
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- 죽음은 젖힘에 있다. There is death in the hane.
- 공격을 하려면 눈을 뺏어라. Learn the eyestealing tesuji.
- 六死八活, 2선은 6번 기면 죽고 8번 기면 산다. Six die but eight live on the second line.
- 四死六活, 3선은 4번 늘면 죽고 6번 늘면 산다. Four die but six live on the third line.
- 四宮은 다섯수, 五宮은 여덟수, 六宮은 열두수. Four is five, five is eight, six is twelve.
- 됫박형은 패가 난다.The carpenter's square becomes ko.
- 작은 됫박형은 죽는다. The L group is dead. → L+1, L+2, Long L, J, Straight J,,,
- 대문(大門) 모양은 죽는다. The door group is dead.
- 귀곡사 모양은 죽는다. Bent four in the corner is dead.
- 1-2에 묘수 있다. Strange things happen at the one two point.
- 有家無家不相戰, 눈(집)있는 측이 수싸움을 이긴다. Eyes win semeai.
- 大宮小宮 수싸움은 대궁이 이긴다. Big eye wins the small eye in the capturing race.
- 도망갈 길을 터주고 쫓으라. Check escape routes first.
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- 전술격언 - Technical proverbs
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- 붙이면 젖혀라. Respond to attachment with hane.
- 두점머리는 젖혀라. Hane at the head of two stones.
- 끊으면 늘어라. Crosscut then extend.
- 내말을 끊은 돌은 잡아라. Capture the cutting stones.
- 하수는 단수부터 한다. Beginners play atari.
- 빈삼각은 악형이다. The empty triangle is bad.
- 한칸뜀에 악수 없다. Ikken tobi is never wrong.
- 一立二展, 二立三展, 三立四展,,, From a two-stone wall, extend three.
- 한칸뜀을 끊으려하지 마라. Don't try to cut the one-point jump.
- 날일자는 건너붙여라. Strike at the waist of the keima.
- 날일자를 끊는수는 크다. Cutting right through a knight's move is very big.
- 끊길곳을 들여다 보지마라. Do not peep at cutting points.
- 들여다 보는데 잇지않는 바보없다. Even a moron connects against a peep.
- 돌은 두점으로 늘어서 버려라. 3선에서 단수되면 2선으로 뻗어서 버려라.
If one stone on the third line in atari, add a second stone and sacrifice both.
- 수습할 때는 붙여라. 붙이면 돌이 강해진다. Use contact moves for defence.
- 어깨짚기에 손빼지 마라. Never ignore a shoulder hit.
- 쌍립은 공배막힘에 조심하라. The bamboo joint may be short of liberties.
- 축보다는 장문이 낫다. Nets are better than ladders.
- 모자는 날일자로 벗어라. Answer the capping play with a knight's move.
- 걸침은 넓은쪽에서... Approach from the wider side.
- 넓은쪽을 막아라. Block on the wider side.
- 석점 중앙이 급소. Play at the centre of three stones.
- 날일자는 마늘모로 받아라. Answer keima with kosumi.
- 공배가 다섯이면 그 대마는 안정하다. Five liberties for tactical stability.
- 축은 빨리 따내라. Take off stones captured in a ladder, at the earliest opportunity.
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전략격언 - Strategy proverbs
- 큰 곳보다 급한 곳부터... Urgent points before big points.
- 계란으로 바위치기. Don't throw an egg at a wall.
- 강한곳에 가까이 마라. Play away from thickness.
- 세력으로 집 만들려고 하지마라. Don't use thickness to make territory.
- 집은 공격으로 만들어라. Make territory while attacking.
- 대세점(大勢点)을 놓치지 마라. 쌍방 모양의 급소.
The largest point is at the boundary of your moyo and the opponent's moyo.
- 빵때림 30집. A ponnuki is worth thirty points.
- 공격하기 전에 나를 먼저 지켜라. 我生然後殺他. Make a fist before striking.
- 뒷문 열린 곳에 집 만들지 마라. Do not defend territories open on two sides,
Don't try to enclose when you have an open skirt.
- 벌림을 겸하는 수로 협공하라. Combine a pincer with an extension.
- 협공을 당하면 상대의 강한쪽에 붙여라. Attach to the stronger stone in a pincer.
- 성동격서, 공격하고 싶은 반대쪽을 쳐라. Make a feint to the east for attacking the west.
- 捨石作戰, 큰 것을 위해 작은 것은 버려라. Sacrifice plums for peaches.
- 부자 몸조심, 유리할 땐 분쟁을 피하라... A rich man should not pick quarrels.
- 살기 전에 활용하라. Play kikashi before living.
- 삭감과 침입은 동격이다. Keshi is worth as much as an invasion.
- 공격할 때는 붙이지 마라. 붙이면 돌이 강해진다. Don't attach when attacking.
- 다섯 대마는 살아도 여섯번째 대마는 죽는다. Five groups live, the sixth will die.
- 大馬不死, 대마는 죽지않는다. Big dragons never die.
- 선수활용으로 모양을 정비하라. Grab the shape points in kikashi.
- 상대가 원하면 주어라. Give your opponent what he wants.
- 일방가(一方家)는 패(敗)한다. Avoid ippoji.
- 捨小就大, 작은 것은 버리고 큰 곳으로 나아가라. Don't trade a dollar for a penny.
- 초반무패, 초반에는 패가 없다. There are no ko threats in the opening.
- 내 약점을 보완하는 것이 상대를 약하게 만든다.
- Strengthening your own weak group makes your opponent's weaker.
- 10번 맞으면 주먹이 보이고 20번 맞으면 주먹을 막을 수 있다. 바둑은 둬야 는다.
- After the 10th punch will you see the fist - and after the 20th will you block it.
- 약한 돌, 가벼운 돌은 건드리지 마라. Don't touch weak stones.
- 귀는 큰 곳이다. 귀를 방치하지 마라. Never upset your star-point stones.
- 귀를 차지한 후 변을 차지하라. Use the corner to conquer the side.
- 不得貪勝, 승리를 탐하면 이기지 못한다. Greed for the win takes the win away.
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- 기본격언 - Meta Proverbs
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- 정석을 배우면 두점은 강해진다. Learning Joseki loses two stones strength.
- 네귀 뺏기고 바둑두지 마라. Black should resign if one player has four corners.
- 축모르면 바둑두지 마라. If you don't know ladders, don't play Go.
- 정수(正手)로 두어서는 접바둑을 이기지 못한다. Proverbs do not apply to White.
- 손따라 두면 바둑 진다. You can play Go but don't let Go play you.
- 패가 무서우면 바둑두지 마라. If you don't like Ko don't Play Go.
- 바둑은 끊고 보라. 棋者切也. Cut First Think Later.
- 바둑을 배우려면 용어부터 알아라. If It Has a Name Know It.
- 50판은 져야 바둑 배운다. Lose Your First 50 Games as Quickly as Possible.
- 교활하게 이기지 마라. Don't try to weasel a win out of a proverb.
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격언모음1 - Proverb Collections-I
- 六死八活, 2선은 6번 기면 죽고 8번 기면 산다. On the second line, six die, eight live.
- 四死六活, 3선은 4번 늘면 죽고 6번 늘면 산다. On the third line, four die, six live.
- 귀에서 3선으로 다섯점 늘어서면 산다.
- In the corner, five stones in a row on the third line are alive.
- 직6궁(2x3形)은 산 모양이다. Six eyes in a rectangle are alive.
- 귀의 직6궁은 외수가 비어야 산다. Rectangular six in the corner needs dame.
- 빗살형 6궁은 산 모양이다. The comb formation is alive.
- 됫박형은 패가 난다. The carpenter's square becomes ko.
- 화점이 터져있는, 화점에 돌이 없는 짤록형 됫박은 죽는다.
If there is no stone on the handicap point, the carpenter's square is dead.
- 죽음은 젖힘에 있다. There is death in the hane.
- 1-2에 묘수 있다. Strange things happen at the one-two points.
- 좌우동형 중앙에 수 있다. If a formation is symmetrical play at the center.
- 석점 중앙이 급소. Against three in a row, play right in the center.
- 상대가 좋은 곳은 내게도 좋은 곳.The enemy's key play is my own key play.
- 有家無家不相戰, 수상전은 눈(집)있는 사람이 이긴다. Eyes win semeai.
- 기(氣)싸움에 져서는 안된다.
- There are times when even a fight over nothing means something.
- 수상전을 할 때 안쪽에 있는 패는 맨 마지막에 따야 한다.
- If there is a ko inside a semeai, capture it on the final play.
- 공격을 하려면 눈을 뺏어라. Learn the eye-stealing tesuji.
- 공격하고 싶은 반대쪽을 끊어라. Cut the side you don't want to attack.
- 빈삼각 두지마라. Don't make empty triangles.
- 돌을 뭉치게 하지 마라. Don't make compact groups of stones.
- 두점머리는 무조건 젖혀라. At the head of two stones in a row, play hane.
- 석점머리도 젖혀라. At the head of three stones in a row, play hane.
- 날일자는 건너붙여라. Strike at the waist of the knight's move
- 모양 좋게 연결하라. 꽉잇기, 호구잇기, 날일자잇기
- Shoulder connections, hanging connections, and knight's move connections.
- 모자는 날일자로 벗어라. If your stone is capped, play the knight's move.
- 양쪽으로 모붙임하지 마라. Beware of the clumsy double contact.
- 수조임할 곳에 붙이지 마라. 붙여서 뻗으면 수조임이 안된다.
- Don't play in direct contact with the opponent's stone for squeeze-play.
- 끊을 수 있는 곳 가까이에 두지마라. Don't make a play adjacent to a cutting-point.
- 내말을 끊고 있는 돌은 잡아라. Capture what you cut off.
- 쌍립은 들여다 보지마라. Never try to cut bamboo joints.
- 돌은 두점으로 키워서 버려라. 3선에서 단수되면 2선으로 뻗은 다음 버려라.
- If you have on stone on the third line, add another, then abandon both of them.
- 뒷손질 필요한 행마는 하지 마라. Beware of going back to patch up your plays.
- 눈목자 끝내기는 8집 크기. The monkey jump is worth eight points.
- 축을 모르면 바둑두지 마라. If you don't understand the ladders, don't play go.
- 하수는 상대가 하자는대로 둔다. Poor players play the opponent's game for him.
- 네귀를 빼앗기면 진다. If you have lost four corners, resign.
- 빵때림 30집. Pon-nuki is worth thirty points.
- 중앙의 한점은 귀의 10점과 같다. One point in the center is worth ten in the corner.
- 삭감은 어깨짚기에서...
- To reduce an opponent's large prospective territory, strike at the shoulder.
- 적진에 침입하면 붙여서 수습하라. 붙이면 돌이 강해진다.
- If you plan to live inside enemy territory, play directly against his stones.
- 공격은 날일자로... Knight's moves win running battles.
- 양곤마(兩困馬)는 엮어서 공격하라. 단곤마(單困馬)는 잡히지 않는다.
- When your opponent has two weak groups, attack them both at once.
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격언모음2 - Proverb Collections-II
- 적의 급소는 나의 급소. The enemy's vital point is your own.
- 돌은 두점으로 키워서 죽여라. Add one stone, then sacrifice both.
- 눈목자 끝내기는 9집 크기. The monkey jump is worth nine points.
- A자 행마는 좋지 않다. 한칸뜀 악수 없다. The sake bottle shape is negative.
- 중앙은 집이 나지 않는다. There is no territory in the centre.
- 귀의 1-2자리는 급소. 2-1 is the vital point in the corner.
- 수싸움은 바깥쪽부터 막아라. Fill in a semeai from the outside.
- 대마를 들뜨게 하지 마라. Groups mustn't float.
- 상수는 쭉쭉밀고 하수는 옆으로 비켜선다.
- The strong player plays straight, the weak diagonally.
- 한집을 졌을 땐 휴식을 취하라. If you lose by one point, take a rest.
- 바둑은 져도 패는 이겨라. Win the ko, lose the game.
- 네귀를 빼앗기면 돌을 던져라. If you lose all four corners, resign.
- 협공시에는 상대의 강한 말에다 붙여라. Attatch to the strongest stone in a pincer.
- 강한 돌에 가까이 하지마라. Keep away from thickness.
- 다섯 대마는 살아도 여섯번째 대마는 죽는다. Five groups live, the sixth will die.
- 돌잡고 바둑진다. Win the stones, lose the game.
- 세력으로 집 만들지 마라. Don't make territory from thickness.
- 捨小就大, 작은 것은 버리고 큰 곳으로 나아가라. Sacrifice small to take large.
- 귀, 변, 중앙의 순서로 크다. Corner, side, centre.
- 패는 끝까지 아껴라. Save the ko till last.
- 끊으면 늘어라. Extend one hand from the cross-cut.
- 좋은수와 나쁜수는 종이 한장 차이. Good moves and bad moves are bedfellows.
- 끊길곳을 들여다 보지마라. Don't peep at cutting points.
- 끊은쪽 돌을 잡아라. Take the cutting stone on the second line.
- 2선은 패망선(敗亡線). The second line is the line of defeat.
- 직사각 6궁(2x3形)은 산 모양이다. The rectangular six is normally alive.
- 좌우동형은 중앙에 수 있다. Play in the centre of a symmetrical formation.
- 2선은 두지말고 3선을 뻗어라. Stop on second, extend on third.
- 석점 중앙이 급소. The vital point of three stones is the centre.
- 축모르면 바둑두지 마라. If you don't know ladders, don't play go.
- 날일자는 건너붙여라. Strike at the waist of the knight's move.
- 돌을 버리더라도 조여라. Sacrifice and squeeze.
- 빈삼각은 나쁘다. Empty triangles are bad.
- 단수 연발은 속수. Atari, atari is vulgar play.
- 단수는 마지막까지 아껴라. Keep inessential ataris till the end.
- 납짝해지는 연결은 피하라. Avoid the plate connection.
- 상수가 되려면 정석은 잊어라. A meijin needs no joseki.
- 곤마는 동행하라. When your weak group escapes, travel with opponent's one.
- 六死八活, 2선은 6번 기면 죽고 8번 기면 산다. On the second line, 8 live, 6 die.
- 大馬不死, 대마는 죽지않는다. Big groups never die.
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격언모음3 - Proverb Collections-III
- 죽음은 젖힘에 있다. There is death in the hane.
- 1-2에 묘수 있다. Strange things happen at the one-two points.
- 작은 됫박형은 죽는다. The L group is dead.
- 1선에 묘수 있다. Don't overlook the edge of the board.
- 축모르면 바둑두지 마라. If you don't know the ladders, don't play go.
- 쌍립은 공배막힘에 조심하라. There is damezumari at the bamboo joint.
- 大馬不死, 대마는 죽지않는다. Large groups never die.
- 후절수를 살펴라. Learn to play under the stones.
- 有家無家不相戰, 수싸움은 눈(집)있는 측이 이긴다. Eyes win capturing races.
- 돌을 포도송이로 만들지 마라. Don't make dangos.
- 공격을 하려면 눈을 뺏어라. Know the eye-stealing tesuji.
- 좋은 모양으로 연결하라. 꽉잇기, 호구잇기, 날일자잇기. Connect with good shape.
- 돌의 균형을 유지하라. Don't disturb symmetry.
- 석점 가운데가 급소. Play at the centre of three stones.
- 끊으면 늘어라. From a cross-cut, extend.
- 두점머리는 무조건 젖혀라. At the head of two stones, play hane.
- 석점머리도 젖혀라. At the head of three stones, play hane.
- 한칸뜀에 악수 없다. The one-point jump is rarely bad.
- 3선은 실리선, 4선은 세력선. The 3rd line is for territory, the 4th for influence.
- 공격은 날일자, 수비는 한칸뜀. Use Knight move to attack, 1-point jump to defend.
- 전체 말이 하나로 연결되면 이긴다. With only one group, you will win.
- 축몰이의 수는 매수 7집의 크기다. Each step in a ladder is worth 7 points.
- 중앙의 한점은 귀의 10점과 같다. One point in the center is worth ten in the corner.
- 15점 이하면 버려라. With less than 15 stones in danger, tenuki.
- 다섯 대마는 살아도 여섯번째 대마는 죽는다. Five groups live, the sixth will die.
- 공배가 다섯이면 그 대마는 안정하다. Five liberties for tactical stability.
- 세력으로 집 만들지 마라. Don't use thickness to make territory.
- 10번 맞으면 주먹이 보이고 20번 맞으면 주먹을 막을 수 있다.
- After the 10th punch you will see the fist and after the 20th you will block it.
- 50판은 져야 바둑 배운다. Lose Your First 50 Games as Quickly as Possible.
- 한집을 졌을 땐 휴식을 취하라. If you lose by one point, take a rest.
- 손빼는 수는 15집 크기. If it's worth only 15 points, play tenuki.
- 모르겠으면 손빼라. When in doubt, tenuki.
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곤마 전략과 격언 - Weak Group Strategies
- 곤마를 만들지 마라. Never make weak groups.
- 곤마는 빨리 안정시켜라. Settle any weak group as quickly as possible.
- 중반에는 단곤마를 가져라! Aim to have just one weak group in the middle game.
- 곤마는 동행하라. When your weak group escapes, travel with opponent's one.
- 함께 엮여서 공격당하지 않을 곤마를 여러개 만들어라!
- Make several weak groups that cannot be jointly attacked.
- 여러 곤마 중 몇개는 버려라! Make weak groups and then sacrifice some of them.
- 판세를 어렵게 하려면 되도록 많은 곤마를 만들어라!
- Make the maximum number of weak groups to make the game as difficult as possible.
- 많은 곤마를 만들어 혼란을 야기하라! Make several weak groups to create confusion.
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포석, 초반에서의 격언
- 첫째가 빈 귀, 둘째가 굳힘, 셋째가 벌림 - 벌림은 1립2전, 2립3전, 3립4전이 원칙
- 한쪽이 높으면 한쪽은 낮게 - 포석은 고저장단의 조화다
- 걸침은 넓은 쪽에서
- 양걸침 당하면 불리하다 - 양걸침에는 강한 쪽에 붙여라
- 양날개 펴면 유리하다 - 양날개 주지 마라 - 양날개 펴게 해주면 불리하다
- 急場大場 - 큰 곳보다 급한 곳이 먼저다 - 수비하고 나서 공격하라
- 두터움에 가까이 가지마라 - 세력은 가볍게 삭감하라
- 남의 집이 커보이면 진다 - 세력의 삭감은 어깨짚기와 모자 - 모자는 날일자로 벗어라
- 굳힘의 방향은 적에게 영향을 주는 쪽이 우선이다
- 한간뜀에 악수 없다 - 뜀보다 벌림이 낫다
- 4선 밀어주지 마라 - 바둑 진다
- 서로 공배되는 곳은 손을 대지 마라
- 두터움을 억지로 집으로 만들려 하지 마라
- 일방가를 만들지 마라 - 큰 집 하나로는 이길 수 없다
- 바둑판을 넓게 보라 - 적이 둘 곳을 생각하고 착점을 정하라 - 맞보기는 서둘지 마라
- 화점과 3-3은 다음 수가 급하지 않다
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- 중반 행마, 맥 격언
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- 내 말 공배 메우지 마라 - 공배가 없어지면 죽는다
- 끊은 쪽을 잡아라 - 잡고 싶은 반대쪽을 끊어라 - 맞끊으면 한쪽을 뻗어라
- 3선의 돌은 두점으로 키워 버려라 - 키워서 버리고 조여붙여라 - 돌 잡고 바둑지게 하라
- 1선에 묘수 있다 - 빵때림 30집 - 붙임에는 젖혀라 - 두점머리는 두드려라
- 타개는 붙임수로 부터 - 눈모양 확보는 마늘모 행마로 부터
- 적의 급소는 나의 급소 - 석점은 중앙이 급소
- 들여다 보는데 잇지 않는 바보 없다.
- 함부로 들여다보지 마라 - 끊을 수 있는 곳을 들여다 보지 마라 - 끊는 수가 없어진다
- 날일자는 건너붙여 끊어라 - 날일자를 밀고나가 끊는 것은 악수 중의 악수
- 축 모르고 바둑 두지 마라 - 축은 빨리 잡아둔다
- 먹여치기, 끼움으로 수상전을 이긴다
- 수상전은 바깥쪽을 젖혀라 - 양젖힘 들으면 1수 는다
- 수상전은 바깥부터 메워라 - 패가 달린 수상전은 마지막에 패를 따내라
- 요석과 폐석을 구별하라
- 꼬리는 버려라
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